Jsme tým kvalifikovaných a zkušených profesionálů, poskytující kompletní servis v oblasti daní, účetnictví a mezd.
 
Nezapomeňte že:
  • 8.12.2022 zdravotní pojištění - splatná záloha za listopad
  • 11.12.2022 spotřební daň - splatnost daně za říjen (mimo spotřební daň z lihu)
  • 15.12.2022 daň z příjmů - čtvrtletní nebo pololetní záloha na daň
Více informací najdete v našem kalendáři

Útoky hackerů na klienty komerčních bank skokově narůstají.

Vážení čtenáři, útoky hackerů na klienty obchodních bank rapidně narůstají a jsou čím dál tím sofistikovanější.

V červnu počet tzv. phishingových útoků dorovnal celý loňský rok. Počet vishingových útoků, kdy se útočníci během telefonického hovoru vydávají za bankéře či policisty, stoupl šestinásobně.

Novináře o tom informovala Česká bankovní asociace (dále jen ČBA“), která získala data od členských bank. Asociace proto s Policií České republiky a společností ESET spouští osvětovou kampaň.

Dlouhodobě představují vysoké riziko phishingové e-maily a sms, podvodné aplikace a různé druhy škodlivých kódů, které cílí jak na osobní počítač, tak chytrý telefon uživatele. Samostatnou a mimořádně nebezpečnou kapitolu představuje tzv. vishing, který z logiky věci obchází veškeré bezpečnostní mechanismy. Klíčová je proto neustálá edukace veřejnosti,“ konstatoval vedoucí pražského výzkumného oddělení ESET Robert Šuman.

Pod pojmem phishingový útok na klienta banky se skrývá velké množství typů útoků lišící se svým cílem, nástrojem či technikou. Banky tyto útoky sice evidují, každá ale za použití různé metodiky.

Vzhledem ke skutečnosti, že o přesnější data má zájem i PČR, začaly konzultace, jejichž cílem bude i sladění metodiky vykazování útoků na klienty, upozornil předseda komise ČBA pro bankovní a finanční bezpečnost Petr Barák.

Podle společnosti ESET nastal loni vlivem celospolečenské situace stoprocentní meziroční nárůst detekcí phishingu. „V loňském roce útočníci reagovali v ČR např. na vyhlašování nouzového stavu a rozvolnění. V návaznosti na tyto události jsme sledovali výrazné nárůsty phishingu,“ poznamenal Šuman.

Díky aktivitě bank a obezřetnosti klientů se daří zastavit 86 procent útoků. Zbývající útoky, při nichž jsou odčerpány peníze klientovi z účtu, se často řeší ve spolupráci s policií. Podle Baráka se útočníkům daří dokončit zejména útoky mířící na karetní údaje, které jim oběti 'prozradí' při on-line nakupování na stránkách, kde platební brána není zabezpečena skrze 3D Secure.

Vishingové útoky nejsou co do počtu tak masivní, ale finanční ztráty klientů jsou často vysoké. „Klientovi útočník často volá v neobvyklý čas a vydává se za bankéře, příp. policistu. S pomocí osobních údajů o klientovi, které získal například v internetovém prostředí, mnohdy ze sociálních sítí, si získá jeho důvěru. Ten pak snadno uvěří, že jeho účet byl napaden a jediné, co jeho peníze 'zachrání', je jejich odeslání na účet, který mu falešný bankéř sdělí. Útočník klienta následně instruuje, jak transakci autorizovat,“ popsal Luděk Fiala z Policejního prezidia ČR.

 

V Praze dne 19. června 2021

Mgr. Petr Jezdinský, právník (s použitím ČBA a ČTK)

 

Informační panel

2
Prosinec
2022
Legislativní novinky v DPH

Milí klienti, dnem 1. 1. 2023 nabude účinnosti novela zákona o DPH, která mj. zvyšuje limit obratu pro vznik plátcovství z 1 000 000 Kč na 2 000 000 Kč.

28
Listopad
2022
Reálné mzdy v České republice letos klesnou nejvíce ze zemí visegradské čtyřky.

Milí čtenáři, reálné mzdy v ČR se letos kvůli vysoké inflaci sníží o 8,3 procenta.

21
Listopad
2022
Údaje v účetní závěrce a jejich začerňování

Milí klienti, pro obchodní korporace platí povinnost pravidelně zveřejňovat účetní závěrky ve sbírce listin.

Zobrazit další články