Jsme tým kvalifikovaných a zkušených profesionálů, poskytující kompletní servis v oblasti daní, účetnictví a mezd.
 
Nezapomeňte že:
  • 8.6.2020 zdravotní pojištění - splatná záloha za květen
  • 9.6.2020 spotřební daň - splatnost daně za duben (mimo spotřební daň z lihu)
  • 15.6.2020 daň z příjmů - čtvrtletní nebo pololetní záloha na daň
Více informací najdete v našem kalendáři

Průměrná malá firma v České republice vynaloží pro účely byrokracie a papírování 226 hodin ročně.

Vážení čtenáři, vůči loňskému roku se přitom jedná o zlepšení o sedm hodin. Toto zjištění vyplývá z Indexu byrokracie, který znázorňuje všechny známé povinnosti, které má typická malá firma během jednoho provozu v tuzemsku.

Za zlepšení lze ČR pochválit. Výsledek 226 hodin je ale stále příliš vysoký. Největší zátěž se pojí s administrací provozu a administrací zaměstnanců. V mezinárodní komparaci se tuzemsko umístilo na druhém místě za vítězným Slovenskem, kde průměrný malý podnikatel tráví byrokracií 221 hodin. O poznání hůře dopadla Litva s 244 hodinami a například Španělsko s 363 hodinami. Tam pouze kategorie administrace provozu zabírá 256 hodin. Index byrokracie pracuje při výpočtu s testem trhu. To znamená, že pokud stát ukládá podnikateli povinnost, kterou by podnikatel velice pravděpodobně plnil i bez existence právního předpisu, není tato činnost považována za byrokracii. Příkladem je vedení účetnictví. Každý rozumný podnikatel by si vedl jistou formu účetnictví, které mj. slouží k zjištění stavu hospodaření, zásob, změn majetků apod.

Státní byrokracie, která požaduje úkony nad rámec toho, co by vyžadoval trh zvyšuje takzvané náklady mrtvé váhy. Jde o zdroje vynaložené ve prospěch aktivit, které nikomu nic nepřinášejí, ale společnost jako celek o ně stejně přichází. Digitální technologie v současné době uvnitř firem snižují administrativní náklady rychleji než kdykoli v minulosti a odstraňují tím neefektivitu. Neexistuje tedy důvod, proč by je stát nemohl využít ke snížení státní byrokracie analogickým způsobem.

 

V Praze dne 3. října 2019

Mgr. Petr Jezdinský, právník (s využitím ČTK)

 

Informační panel

5
Červen
2020
Finanční prostředky z Antiviru za březen nedostalo 8 procent firem.

Vážení čtenáři, každá dvanáctá firma, která požádala o příspěvky na náhrady mezd z kurzarbeitového programu Antivirus a poslala úřadu práce vyúčtování, peníze za březen nedostala. Za duben je pak nemá desetina podniků.

4
Červen
2020
Záchrana pro podnikatele není podle Hospodářské komory komplexní, budou propouštět.

Vážení klienti, podoba odpuštění sociálních odvodů, jakou schválila Sněmovna, nezabrání propouštění a růstu nezaměstnanosti. Po hlasování o úlevách firmám kvůli dopadům koronavirové nákazy toto konstatovala Hospodářská komora.

3
Červen
2020
Smlouvu o spolupráci na COVID III zatím většina komerčních bank nekontrahovala.

Vážení čtenáři a klienti, smlouvu o spolupráci s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou (dále jen „ČMZRB“) na záruční program COVID III většina obchodních bank zatím nepodepsala. S podpisem počítají tento týden.

Zobrazit další články