Jsme tým kvalifikovaných a zkušených profesionálů, poskytující kompletní servis v oblasti daní, účetnictví a mezd.
 
Nezapomeňte že:
  • 31.10.2020 DPH - poslední den lhůty pro podání přihlášky k registraci s...
  • 30.11.2020 daň z příjmů - odvod daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně ...
  • 30.11.2020 daň z nemovitých věcí - splatnost 2. splátky daně (všichni poplatníci s daní v...
Více informací najdete v našem kalendáři

Daňová struktura je dle NKÚ složitá, roste byrokracie i náklady.

1. Úvod: Vážení čtenáři, výběr daní se zlepšil, daňovým subjektům ale narůstají administrativní povinnosti a administrativní náročnost se zvyšuje rovněž u správy daní a s ní rostou i náklady na tuto správu.

Toto zjištění vyplývá ze zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen „NKÚ“) k tématu daní v České republice za roky 2014 až 2017. Problémem je podle kontrolorů i silná závislost příjmů státu na národohospodářském růstu a velké daňové zatížení práce. Daňová struktura v ČR je navíc stále složitá, uvedl NKÚ. Ministerstvo financí (dále jen „MF“) vítá, že NKÚ konstatoval zlepšení výběru daní. Na zjednodušování daňového systému pracuje, zvýšení administrativy je dílčí, reagovalo MF.

Inkaso daní včetně cla a pojistného vzrostlo mezi lety 2014 až 2017 o 22 procent. V roce 2017 to bylo 1,428 bilionu korun. Příčinou vyššího inkasa daní je podle NKÚ zejména silný ekonomický růst, růst mezd a s tím související vyšší spotřeba obyvatelstva. Nejvíc se tak zvýšilo inkaso u daní ze spotřeby a u daní z příjmů. „Pro futuro (do budoucna) je ale závislost příjmů státního rozpočtu na ekonomickém růstu a na plné zaměstnanosti problémem pro jeho udržitelnost,“ konstatoval NKÚ. Připomněl, že vysokou úroveň zdanění práce, která je v ČR 43,4 procenta a převyšuje průměr EU, kritizují i orgány Evropské unie. Menší vliv na zvýšení příjmů z daní měly zavedení kontrolního hlášení či EET, konkrétní přínos však podle NKÚ nebyl přesně vyčíslen. „Tato opatření měla pozitivní dopad na dodržování předpisů a na plnění daňových povinností. Výpadek z příjmů z DPH se snížil z 20 procent v roce 2012 na 14 procent v roce 2016. Současně ale tato opatření zvýšila administrativní zátěž poplatníků, která je vysoká,“ uvedli kontroloři. MF příznivý vliv ekonomického růstu na výběr daní nerozporuje. „Z našich analýz vyplývá, že například v případě meziročního zvýšení inkasa DPH mezi lety 2016/2017 byl vliv ekonomického růstu cca dvě třetiny a vliv kontrolního hlášení a EET cca třetinový, v absolutním vyjádření to představuje 20 ku 13 miliardám Kč,“ sdělil mluvčí MF Michal Žurovec.

2. Nepřiměřené administrativní nároky kladené na podnikatele v tuzemsku v komparaci s ostatními členskými státy EU: Podle ministerstva je přirozené, že některá opatření s sebou nesou dílčí administrativní nároky, MF se je snaží kompenzovat. Za pozitivní z hlediska poplatníků považuje skutečnost, že objem zadržovaných nadměrných odpočtů DPH je aktuálně na nejnižší úrovni. Plnění daňových povinností trvalo poplatníkům v ČR v roce 2017 celých 230 hodin, průměr EU a Evropského sdružení volného obchodu je 161 hodin. Podle MF ale z výzkumů na téma složitosti daňového systému, které provádí světové nezávislé instituce, vyplývá, že v posledních letech se v ČR postupně snižuje administrativa spojené s placením daní. V roce 2016 potřeboval podnikatel podle studie Světové banky na splnění svých daňových povinností 236 hodin. „Je tedy patrné, že pozitivní efekty desítek kroků našeho resortu směrem ke zjednodušení daní, převýšily efekty dílčího zvýšení administrativy v důsledku kontrolního hlášení či elektronické evidence tržeb,“ informovalo MF. Vysoká administrativní náročnost je problémem nejen pro daňové poplatníky, nýbrž i pro samotnou správu daní, podotkl NKÚ. Výdaje na správu daní a pojistného v roce 2017 vzrostly proti roku 2014 o 5,7 miliardy. V roce 2017 tvořily výdaje na správu daní 23,2 miliardy korun a největší podíl, 11,8 miliardy korun, představovaly daně spravované finanční správou. Finanční správě NKÚ taktéž vytýká, že pro administraci daňových povinností používá jeden z nejzastaralejších informačních softwarů, za jehož provoz a rozšíření v letech 2011 až 2017 zaplatila 428 milionů korun. Snižování administrativní náročnosti u daní nepomohla podle kontrolorů ani dílčí opatření k jejich větší elektronizaci. I když se od roku 2015 využití služeb elektronické veřejné správy v ČR zvýšilo, stále je jedno z nejnižších v rámci EU. MF v reakci uvedlo, že příští rok bude hotov systém „Moje Daně“, přes který bude možné vyřizovat on-line daňové záležitosti s finančním úřadem.

 

V Praze dne 26. srpna 2019

Mgr. Petr Jezdinský, právník (s využitím ČTK)

Informační panel

29
Září
2020
Podnikatelské svazy nejsou spokojeny s výslednou vládní verzí kurzarbeitu.

Vážení klienti, zástupci podnikatelů nejsou spokojení s výslednou verzí kurzarbeitu, kterou schválila vláda.

28
Září
2020
Trvalý kurzarbeit je dle expertů pro podnikatelské subjekty přínosem.

Milí čtenáři, zavedení kurzarbeitu podle trvalých pravidel bude pro firmy přínosné, protože nahradí sérii jednorázových pravidel a podpor trvalým systémovým řešením.

27
Září
2020
Průměrná mzda pro rok 2021 bude činit 35.441 Kč.

Milí klienti, průměrná mzda pro rok 2021 má činit 35.441 Kč jako součin všeobecného vyměřovacího základu 34.766 Kč a přepočítacího koeficientu 1,0194.

Zobrazit další články