Jsme tým kvalifikovaných a zkušených profesionálů, poskytující kompletní servis v oblasti daní, účetnictví a mezd.
 
Nezapomeňte že:
  • 31.10.2022 DPH - poslední den lhůty pro podání přihlášky k registraci s...
  • 30.11.2022 daň z příjmů - odvod daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně ...
  • 30.11.2022 daň z nemovitých věcí - splatnost 2. splátky daně (všichni poplatníci s daní v...
Více informací najdete v našem kalendáři

Až tři čtvrtiny podnikatelských subjektů zavedly nové způsoby práce.

Vážení klienti, milí čtenáři, pandemie koronaviru způsobila ve fungování firem celou řadu změn.

Vedle nových způsobů práce, které zavedly tři čtvrtiny firem, docházelo dokonce ke změnám obchodního modelu (37 %) či nasazování nových technologií a automatizace (62 pct). Výrazně přibylo i zaměstnanců, kteří změnili obor své působnosti. Toto zjištění vyplývá z nedávného výzkumu personálně poradenské společnosti Randstad. I když k nejvýraznějším následkům koronavirové krize na trhu práce patří rostoucí nejistota a obavy o zaměstnání, snižování benefitů a v mnoha případech i mezd, změny a omezení se děly na mnohem více frontách.

Celá řada společností zavedla zcela nové způsoby fungování a práce a více než třetina korporací musela dokonce sáhnout ke změnám obchodního modelu. Tzv. hybridní způsob práce (tedy stav, kdy se v rámci každého týmu individuálně kombinuje práce v kanceláři s prací na dálku), dosud vlastní IT firmám, se zavedl i v dalších oborech – prakticky všude, kde to povaha práce umožňovala. Mění se tím i povaha trhu s komerčními nemovitostmi a pronájmy, poněvadž to v řadě případů umožňuje firmám snížit plochu kanceláří.

Téměř tři čtvrtiny firem např. potvrdily, že se začaly mnohem více soustředit na ochranu zdraví a bezpečnosti svých zaměstnanců. Výsledkem bylo přijetí řady přísnějších opatření v obou oblastech a jejich aplikace na pracovišti, což s sebou v mnoha případech neslo nemalé finanční investice,“ říká Alžběta Honsová, marketingová manažerka Randstad. Mnoho podniků se pak už od jarní vlny pandemie zaměřilo na zavádění nástrojů pro práci na dálku, díky čemuž zvládají podzimní období mnohem lépe. Běžně tak dnes využívají online schůzky, a to jak namísto služebních cest a osobních obchodních setkání, tak i pohovorů s novými uchazeči o práci.

Výrazným fenoménem doby je i přijímání zaměstnanců ze zcela jiných odvětví. To začalo již na jaře, kdy se pracovníci z nejpostiženějších oborů (ze služeb a HORECA sektoru) zajímali o práci v e-commerce či logistice, tedy oborech, které naopak v krizi zaznamenaly obří boom. Na podzim se část těchto lidí ke svým původním profesím už nevrátila a zůstala v nových působištích nebo se přesunula na tradiční předvánoční sezonní práce nebo na brigády, kterými se firmy snaží vykrýt své personální potřeby omezené karanténami a neschopenkami. „Umělý zásah do ekonomiky, kterým koronavirová opatření a omezení jsou, ublížil především profesím, které se týkají osobně, fyzicky poskytovaných služeb – a posílil veškeré aktivity, jež se mohou odehrávat online,“ doplňuje Alžběta Honsová. Mezioborové změny s sebou ovšem vždy nesou vyšší náklady na vzdělávání pracovníků. Krize ale silně ovlivnila i tuto oblast, s interními školeními a vzdělávacími programy se rozloučila více než polovina dotazovaných zaměstnavatelů. „Je tedy otázka, zda kvůli tomu nebudou zaměstnavatelé do budoucna znovu více preferovat uchazeče o práci s praxí v oboru, jak tomu bylo ještě před několika lety. Na druhou stranu vývoj, zejména technologií, je i v souvislosti s pandemií natolik překotný, že se firmy na to, že seženou zkušené lidi, spoléhat nemohou a s investicemi do zvyšování či změny kvalifikace budou muset počítat i nadále,“ konstatuje Alžběta Honsová.

Otázkou zůstává, zda přijatá opatření firmy zachovají i do budoucna. Zda v kancelářích zůstane zachována vysoká míra práce z domova, online nábor a pracovní schůzky se stanou standardem a dodržovat se budou i přísnější zdravotní opatření, anebo se po vymizení pandemie vše vrátí k původnímu normálu. Průzkum naznačuje, že zkušenost s covid-19 nejspíš ovlivní způsob jejich fungování a podnikání jednou provždy. I kdyby to bylo jen ve snaze o vylepšení technologických schopností, které jim v budoucnu umožní podobné situace lépe zvládat,“ uzavírá a shrnuje Alžběta Honsová.

 

V Praze dne 29. prosince 2020

Mgr. Petr Jezdinský, právník (s využitím Randstad, ČTK a Hospodářské komory České republiky)

Informační panel

26
Září
2022
Maďaři umožní korporacím platit daně v eurech a dolarech.

Milí čtenáři, Maďarsko umožní firmám platit daně v eurech a dolarech, aby jim tak alespoň částečně kompenzovalo dopady vysokých nákladů na import ze zahraničí.

19
Září
2022
Od srpna se zvýšilo stravné a náhrada za pohonné hmoty.

Milí klienti, v důsledku turbulentní ekonomické situace a inflace došlo k aktualizaci vyhlášky, která upravuje výši náhrad za stravné nebo průměrnou cenu pohonných hmot.

12
Září
2022
Průměrná mzda v pololetí stoupla na 49.166 Kč, reálná mzda ale klesla o 9,8 procent.

Milí čtenáři, průměrná mzda v ČR včetně bonusů a odměn v 1. pol. letošního roku činila 49.166 Kč.

Zobrazit další články