Jsme tým kvalifikovaných a zkušených profesionálů, poskytující kompletní servis v oblasti daní, účetnictví a mezd.
 
Nezapomeňte že:
  • 20.12.2018 daň z příjmů - měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fy...
  • 20.12.2018 důchodové pojištění - splatná záloha za listopad
  • 27.12.2018 spotřební daň - daňové přiznání za listopad, daňové přiznání k uplatně...
Více informací najdete v našem kalendáři

Inventarizaci majetku a závazků nelze podcenit!

Vážení klienti, dámy a pánové, na základě zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoÚ“), jsou účetní jednotky mj. povinny podle ustanovení § 6 odst. 3 ZoÚ inventarizovat majetek a závazky, tj. tedy ověřit skutečný stav veškerého majetku a závazků a porovnat výsledný stav s účetní evidencí, a to k okamžiku řádné účetní závěrky, v tomto případě tedy k 31.12.2017!

Jak se uvádí v ustanovení § 30 odst. 1 ZoÚ, tak účetní jednotky zjišťují při inventarizaci skutečné stavy majetku a závazků a zaznamenávají je v inventurních soupisech. Podle ustanovení § 29 odst. 3 ZoÚ jsou účetní jednotky povinny prokázat provedení inventarizace u veškerého majetku a závazků po dobu 5 let po jejím provedení. Inventurní soupisy jsou podle ustanovení § 30 odst. 7 ZoÚ průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat:

a) skutečnosti podle ustanovení odst. 1 (§ 30) ZoÚ, a to tak, aby bylo možno zjištěný majetek a závazky též jednoznačně určit,

b) podpisový záznam osoby odpovědné za zjištění skutečností podle písmene a) a podpisový záznam osoby odpovědné za provedení inventury,

c) způsob zjišťování skutečných stavů,

d) ocenění majetku a závazků při periodické inventarizaci k rozvahovému dni nebo i k rozhodnému dni, pokud jej účetní jednotka stanovila,

e) ocenění majetku při průběžné inventarizaci ke dni ukončení inventury nebo i k rozhodnému dni, pokud jej účetní jednotka stanovila,

f) okamžik, ke kterému se sestavuje účetní závěrka,

g) rozhodný den, pokud jej účetní jednotka stanovila,

h) okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury.

Při řádně provedené inventarizaci v účetní jednotce lze zjistit rozdíly, a to manko, je-li skutečný stav majetku nižší než stav zjištěný v účetnictví, je-li tento stav nalezen u pokladních hotovostí nebo cenin, je označen jako schodek. V případě, že stav skutečný je vyšší než stav zjištěný v účetnictví, potom je rozdíl označen jako přebytek. Účetní jednotka musí vyúčtovat inventarizační rozdíly do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků.

Účetní jednotka tedy provede fyzickou inventarizaci (počítání, měření, vážení) a zaznamená v inventurních soupisech inventarizace:

1. Hmotného, nehmotného majetku,

2. skladových zásob,

3. peněz.

Dokladová inventarizace se provádí u zbývajících aktiv a závazků. Dokladová inventarizace dle ZoÚ v podstatě znamená prověření správnosti a průkaznosti příslušného účetního konta na základě dokladů a dalších písemností. ZoÚ tyto dokumenty blíže nespecifikuje a záleží na konkrétním posouzení inventarizačního orgánu.

V případě dotazů se neváhejte obracet na naše pracovníky, kteří jsou vám samozřejmě plně k dispozici.

V Praze dne 29. 12. 2017

Petr Smékal, ředitel a majitel společnosti A.H.S. – ekonomický servis, s.r.o.

Mgr. Petr Jezdinský, právník

Informační panel

6
Prosinec
2018
Jaké lze očekávat dopady zvýšení minimální mzdy od 1. ledna 2019?

Minimální mzda v roce 2019 totiž vzroste na 13 350 Kč.

3
Prosinec
2018
Problematika prokazování skutečného majitele právnické osoby z pohledu (nejen) daňového poradce

Vážení klienti, věnujte prosím i přes jeho rozsáhlost pozornost následujícímu pojednání. Týká se totiž špatného příkladu harmonizace směrnic EU do českého práva.

16
Listopad
2018
Pozor na změny v úpravě placení záloh na sociálním a nemocenském pojištění od 1. 1. 2019!

Vážení klienti a obchodní partneři, touto aktualitou vás chceme informovat o překotných změnách v úpravě placení záloh na sociálním a nemocenském pojištění.

Zobrazit další články