Jsme tým kvalifikovaných a zkušených profesionálů, poskytující kompletní servis v oblasti daní, účetnictví a mezd.
 
Nezapomeňte že:
  • 20.10.2019 daň z příjmů - měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fy...
  • 20.10.2019 důchodové pojištění - splatná záloha za září
  • 25.10.2019 spotřební daň - daňové přiznání za září, daňové přiznání k uplatnění n...
Více informací najdete v našem kalendáři

Inventarizaci majetku a závazků nelze podcenit!

Vážení klienti, dámy a pánové, na základě zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoÚ“), jsou účetní jednotky mj. povinny podle ustanovení § 6 odst. 3 ZoÚ inventarizovat majetek a závazky, tj. tedy ověřit skutečný stav veškerého majetku a závazků a porovnat výsledný stav s účetní evidencí, a to k okamžiku řádné účetní závěrky, v tomto případě tedy k 31.12.2017!

Jak se uvádí v ustanovení § 30 odst. 1 ZoÚ, tak účetní jednotky zjišťují při inventarizaci skutečné stavy majetku a závazků a zaznamenávají je v inventurních soupisech. Podle ustanovení § 29 odst. 3 ZoÚ jsou účetní jednotky povinny prokázat provedení inventarizace u veškerého majetku a závazků po dobu 5 let po jejím provedení. Inventurní soupisy jsou podle ustanovení § 30 odst. 7 ZoÚ průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat:

a) skutečnosti podle ustanovení odst. 1 (§ 30) ZoÚ, a to tak, aby bylo možno zjištěný majetek a závazky též jednoznačně určit,

b) podpisový záznam osoby odpovědné za zjištění skutečností podle písmene a) a podpisový záznam osoby odpovědné za provedení inventury,

c) způsob zjišťování skutečných stavů,

d) ocenění majetku a závazků při periodické inventarizaci k rozvahovému dni nebo i k rozhodnému dni, pokud jej účetní jednotka stanovila,

e) ocenění majetku při průběžné inventarizaci ke dni ukončení inventury nebo i k rozhodnému dni, pokud jej účetní jednotka stanovila,

f) okamžik, ke kterému se sestavuje účetní závěrka,

g) rozhodný den, pokud jej účetní jednotka stanovila,

h) okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury.

Při řádně provedené inventarizaci v účetní jednotce lze zjistit rozdíly, a to manko, je-li skutečný stav majetku nižší než stav zjištěný v účetnictví, je-li tento stav nalezen u pokladních hotovostí nebo cenin, je označen jako schodek. V případě, že stav skutečný je vyšší než stav zjištěný v účetnictví, potom je rozdíl označen jako přebytek. Účetní jednotka musí vyúčtovat inventarizační rozdíly do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků.

Účetní jednotka tedy provede fyzickou inventarizaci (počítání, měření, vážení) a zaznamená v inventurních soupisech inventarizace:

1. Hmotného, nehmotného majetku,

2. skladových zásob,

3. peněz.

Dokladová inventarizace se provádí u zbývajících aktiv a závazků. Dokladová inventarizace dle ZoÚ v podstatě znamená prověření správnosti a průkaznosti příslušného účetního konta na základě dokladů a dalších písemností. ZoÚ tyto dokumenty blíže nespecifikuje a záleží na konkrétním posouzení inventarizačního orgánu.

V případě dotazů se neváhejte obracet na naše pracovníky, kteří jsou vám samozřejmě plně k dispozici.

V Praze dne 29. 12. 2017

Petr Smékal, ředitel a majitel společnosti A.H.S. – ekonomický servis, s.r.o.

Mgr. Petr Jezdinský, právník

Informační panel

16
Říjen
2019
Nový poplatek za ubytování míří taktéž na Airbnb.

Novela zákona o místních poplatcích, kterou včera schválila Poslanecká sněmovna v původním znění, přinese rovná pravidla pro všechny poskytovatele krátkodobého ubytování a zajistí odpovídající příjmy pro obce a města.

14
Říjen
2019
Zanedlouho skončí platnost prvních pokladních certifikátů!

Vážení klienti, finanční správa upozorňuje poplatníky, kteří si vygenerovali pokladní certifikát pro zařízení elektronické evidence tržeb před třemi lety, aby zkontrolovali jeho platnost.

11
Říjen
2019
Paušální daň plánuje vláda nabídnout živnostníkům od roku 2021.

Živnostníci s obratem do jednoho milionu korun by mohli v roce 2021 platit jen jednu paušální daň ve výši zhruba 5 500 korun měsíčně.

Zobrazit další články